日本建築家協会建築年鑑

JIA優秀建築選 2022

JIA日本建築大賞・JIA優秀建築賞

日本建築家協会優秀建築選 100作品

大阪国際中学校高等学校

Osaka International Junior High School Osaka International High School

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校舎棟と特別教室棟を渡り廊下より見る

撮影:津田裕之

清原 健史、山﨑 拓、古田 大介(安井建築設計事務所)

ふれて 感じて 考える 学びの場
人の考えや文化・自然に「ふれる」ことで、「感じて考えて自分らしさを磨く」学びの場を創出した。グラウンドを中心に校舎棟と特別教室棟、MANABI 庭が散りばめられ、学びの連鎖を起こす配置計画としている。校舎棟のコモンズは全学年の教室を繋ぎ、本に包まれた空間とすることで、年齢を超えた人の知識にふれる場となる。特別教室棟は教科に関するMANABI 庭と繋げ、体験・体感を交えた記憶に残る教育空間としている。

Takeshi Kiyohara, Taku Yamasaki, Daisuke Furuta (YASUI ARCHITECTS&ENGINEERS,INC.)

A place for learning through touching, feeling, and thinking
We have created a place for learning where students can “feel, think, and refine their identity” by being “exposed” to others’ ideas, culture, and nature. The main building, special classroom building, and MANABI garden are placed around the schoolyard in a layout to create a chain reaction of learning. The communication space “Commons” in the main building links classrooms of all grades and, being surrounded by books, becomes a space for students to feel and share knowledge. The special classroom building and MANABI garden are connected together to be used for hands-on, experiential learning, which will become an unforgettable educational space for students.